خوابهاي بزرگ ببينيد

نويسنده:برايان ترسي
در رؤيا شويد و خوابهاي بزرگ ببينيد. آنچه در خيال بپرورانيد همان مي شويد.پنداره شما قولي است که به خودتان مي دهيد تا سرانجام صورت حقيقت به خود بگيرد.
-جان روسکين
ذهن شما مي تواند بهترين دوست يا بزرگ ترين دشمن شما باشد. افکار شما به تنهايي از اين قدرت برخوردارند که شما را سالم يا بيمار، غني يا فقير، محبوب با غير محبوب کنند. ذهن شما چونان نيروي قدرتمندي است که مي توانيد آن را به هر سمتي که مي خواهيد متوجه کنيد تا نتايج عالي بدهد، يا به تباهي و نابودي منجر گردد. هدف اصلي شما در زندگي بايد اين باشد که از قدرتهاي شگفت انگيز خود استفاده کنيد و آنها را به شکلي آهنگين و نظم دار براي دستيابي به آنچه مي خواهيد هدايت نماييد.

سفري به ايتاليا

اجازه بدهيد حکايتي را برايتان تعريف کنم. چند سال قبل، به اتفاق خانواده ام براي گذراندن تعطيلات به ايتاليا رفتيم. به چند موزه بزرگ هنري رم و فلورانس سر زديم. در فلورانس موزه ويژه اي وجود دارد که مجسمه داوود اثر ميکل آنژ را در آن گذاشته اند. اين شايد زيباترين مجسمه در جهان باشد.در کنار مجسمه
در يک سالن بودن خاطره اي است که هرگز آن را فراموش نمي کنم.
ماجراي خلق مجسمه داوود بسيار جالب است و براي همه ما درس و پندي در بردارد. به ميکل آنژ از سوي مديسيس مأموريت داده شده بود تا براي ميدان اصلي شهر فلورانس مجسمه اي بسازد. مديسيس قدرتمندترين و ثروتمندترين خانواده در ايتاليا در آن زمان بودند. سفارش گرفتن از مديسيس نه تنها يک افتخار بزرگ بود، بلکه وظيفه و کاري بود که کسي نمي توانست آن را رد کند. ميکل آنژ به مدت دو سال به جست و جوي سنگي پرداخت تا خواسته مديسيس را برآورده سازد.
سرانجام، در يکي از خيابانهاي فرعي فلورانس، که در احاطه علفها و گياهان هرزه بود، ميکل آنژيک سنگ مرمر عظيم پيدا کرد. اين سنگ سالها قبل از کوه به پايين افتاده بود و هرگز کسي از آن استفاده نکرده بود.
ميکل آنژ بارها از اين خيابان گذر کرده بود، اما اين بار او ايستاد و بهتر نگاه کرد و سرانجام در آن قطعه سنگ مرمر مجسمه داوود را ديد.

موفقيت بزرگ نيازمند تلاش زياد و طولاني است

ميکل آنژ از کارگران خواست که تخته سنگ را به استوديوي او حمل کنند و بعد کارش را شروع کرد.دو سال طول کشيد تا طرح خلاصه مجسمه داوود تهيه شد. دو سال ديگر وقت گرفت تا مجسمه حالت پيدا کرد.
ميکل آنژ پيشاپيش يک مجسمه ساز سرشناس بود. خبر اينکه او روي سفارشي از ناحيه خانواده مديسيس کار مي کند در تمام ايتاليا پيچيد. وقتي روز پرده برداري از مجسمه فرا رسيد، هزاران نفر از مردم از سرتاسر ايتاليا در ميدان اصلي شهر جمع شدند. وقتي پرده برداري صورت گرفت، هزاران نفر در بهت و حيرت فرو رفتند.مردم از زيبايي مثال زدني اين مجسمه انگشت به دهان شدند. بلافاصله ميکل آنژ به عنوان بزرگ ترين مجسمه ساز عصر خود معرفي شد.
کمي بعد، از ميکل آنژ پرسيدند چگونه توانست مجسمه اي در اين سطح از
زيبايي بسازد، و او جواب داد تنها کاري که کردم اين بود که آنچه را مجسمه داوود نبود تراشيدم و از تخته سنگ جدا کردم.

شما يک شاهکار هستيد

شباهت زيادي ميان شما و مجسمه داوود وجود دارد. شما هم شاهکاري در دل يک تخته سنگ هستيد. اما آن تخته سنگي که شما و بسياري از ديگران احاطه کرده، کوتاه انديشي و دست کم گرفتن خود است.
براي بهره برداري از همه توان خود بايد از انديشه هاي محدود فاصله بگيريد، بايد در رؤيا شويد و خوابهاي بزرگ ببينيد. بايد امکانات نامحدود را لمس کنيد. بايد همه باورهاي منفي را از سر راه خود برداريد.
اما به خاطر داشته باشيد، وقتي مجسمه داوود از تخته سنگ صورت خارجي پيدا کرد، دو سال وقت گرفت که صيقل خورد تا به يک شاهکار تبديل شود. شما هم به همين شکل، بايد روي خودتان کار کنيد، بايد خودتان را صيقل بدهيد، بايد روزها، هفته ها، ماهها و حتي سالها بياموزيد و تمرين کنيد و تا به توانمنديهايي که در وجودتان است دست پيدا کنيد.

مي توانيد توقف ناپذير شويد

هدف اصلي اين مقاله اين است که فکرتان را عوض کنيد تا به هر هدفي که در زندگي خود مي خواهيد دست پيدا کنيد. هدف اين است که به لحاظ رواني در شرايطي قرار بگيريد که هيچ عاملي نتواند شما را متوقف سازد.
هدف شما اين است که به اعتماد، اطمينان، شجاعت، عزم و قدرتي دست يابيد تا براي خود هدف گذاري کنيد و مطمئن باشيد که مي توانيد به اين اهداف خود جامه عمل بپوشانيد. بايد به قدري مقاوم شويد و مصمم گرديد که هيچ کس و هيچ عاملي نتواند از سرعت کارتان بکاهد و يا مسير حرکتتان را تغيير بدهد.

خوابهاي بزرگ ببينيد

بايد خوابهاي بزرگ ببينيد. از آنجايي که آنچه در دنياي خود ايجاد مي کنيد يا يک انديشه شروع مي شود، هر چه خوابهاي بزرگ تر ببينيد به هدف بزرگ تري دست پيدا مي کنيد. همه مردان و زنان موفق در رؤيا مي شوند. همه هنرمندان به ذهن خود امکان مي دهند تا در آسمانها پرواز کند.
انسانهاي موفق از آينده شروع مي کنند و به لحظه حال مي رسند. آنها تا چند سال آينده خود را از قبل مي بينند. به اين توجه مي کنند که اگر به همه خواسته هاي خود برسند، زندگي شان از چه کيفيتي برخوردار خواهد بود.
براساس قانون همخواني و مطابقت، هر چه را که به روشني در ذهن خود ببينيد، سرانجام در بيرون از خود تجربه مي کنيد. بنابراين بايد بتوانيد هر چه بهتر و شفاف تر هدفهاي خود را مجسم کنيد. هر چه مي توانيد با تناوب بيشتري هدفهايتان را در ذهن ببينيد. تصوير هدفهاي خود را آن چنان در ذهنتان به نمايش بگذاريد انگار که پيشاپيش به آنها دست يافته ايد. و چه بهتر که درست قبل از خواب هدفهايتان را در ذهن مجسم کنيد.
اين تمرينات تجسم سازي را بارها و بارها در ذهن انجام دهيد تا اينکه هدفتان کاملاً مشخص، شفاف و زنده شود. هر چه هدفتان را شفاف تر ببينيد، شجاعت و اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي کنيد.

پنداره آينده آرماني خود را خلق کنيد

مهم ترين بخش ديدن خوابهاي بزرگ اين است که پنداره آرماني خود را خلق کنيد. قبل از اينکه به امکانات فکر کنيد، به اين بينديشيد که به کجا مي خواهيد برسيد. به آينده نظر کنيد، تصور کنيد با هيچ محدوديتي مواجه نيستيد و مي توانيد به هر هدفي که مي خواهيد دست پيدا کنيد.
خود را از واقعيات موجود جدا کنيد، به خود اجازه خواب ديدن بدهيد. بگذاريد که در رؤيا شويد. وانمود کنيد که از همه زمان و پولي که لازم داريد
برخورداريد. تصور کنيد همه پيوندها و ارتباطهاي لازم را در اختيار داريد. تصور کنيد همه منابع و آموزشهاي مورد نياز در اختيار شماست. مي توانيد به آنچه در رؤيا مي شويد، برسيد.
سبک و طرز زندگي آرماني خود را در ذهن مجسم کنيد. شغل و درآمد آرماني خود را در نظر بگيريد. تصور کنيد کجا مي خواهيد زندگي کنيد، چگونه مي خواهيد هر روزتان را بگذرانيد، هفته ها و ماههايتان را چگونه مي خواهيد بگذرانيد. زندگي خانوادگي آرماني خود را در ذهن تصويرسازي کنيد.سلامتي آرماني خود را در نظر بگيريد. زندگي عالي خود را از جميع جهات در نظر بگيريد.

فهرست رؤياهاي خود را خلق کنيد

در اينجا نوبت به يک تمرين مي رسد. برگ کاغذي برداريد و بر بالاي صفحه عنوان «فهرست رؤيا»را بنويسيد. بعد زير آن خطي بکشيد و آن گاه تمامي آنچه را که در زندگي مي خواهيد به آن برسيد، درج کنيد.
اغلب اشخاص تحت تأثير انديشه هاي خود محدود کننده از رسيدن به هدفهايشان باز مي مانند. راه برخورد با اين انديشه هاي محدود کننده تهيه «فهرست رؤيا» است.همين که مي توانيد رؤياها و خواسته هايتان را روي کاغذ بياوريد نشان مي دهد که از توانمندي لازم براي دسترسي به آنها برخورداريد.

جرئت ديدن کدام رؤيا را داريد؟

در اينجا با سؤال بزرگي رور به رو مي شويد:«اگر مطمئن بوديد که حتماً به رؤياي خود تحقق مي بخشيد؛ کدام رؤيا را در ذهن خود تصوير مي کرديد؟»
اگر تضميني وجود داشت که مي توانيد به هر هدفي که داريد، از هدفهاي بزرگ گرفته تا هدفهاي کوچک، برسيد، اين هدف کدام بود؟ اگر يکي يک ميليارد چک براي شما مي نوشت که به کمک آن به بزرگ ترين رؤياي زندگي تان برسيد،
آن رؤيا چه مي توانست باشد؟ کجا مي بوديد و چه مي کرديد؟ اگر زندگي خانوادگي و روابط زناشويي شما مي توانست عالي و بي کم و کاست باشد، چه شکل و شمايلي پيدا مي کرد؟ به اين سؤالات به روشني و با دقت جواب بدهيد. آنها را يادداشت کنيد.

روي آينده خود کار کنيد

براي ايجاد آينده آرماني خود، ابتدا بايد با فهرست رؤيا شروع کنيد. آنچه را که دوست داريد به آن برسيد، آنچه را که دوست داريد تهيه کنيد، دقيقاً بنويسيد و فرض را بر اين بگذاريد که محدوديتي متوجه شما نيست.فهرست خود را به گونه اي بنويسيد که بدانيد حتماً موفق خواهيد شد.
هنري ديويد تورئو زماني نوشت:«آيا قصرهاي خود را در آسمان بنا کرده ايد؟ بسيار خوب، دست به کار شويد و پايه هاي آن را در زير آن بنا کنيد.» وقتي از انديشه هاي محدود کننده فاصله مي گيريد، مي توانيد دست به کار شويد و هدفهايتان را تحقق بخشيد.

چگونه به هر هدفي دسترسي پيدا کنيد

يک روش هفت مرحله اي وجود دارد که از آن براي هدف گذاري و رسيدن به موفقيت مي توانيد استفاده کنيد. اين هفت مرحله فرمولي را نشان مي دهد که مي توانيد از آن براي تغيير دادن سريع زندگي خود استفاده نماييد.

اقدام اول:دقيقاً تصميم بگيريد که چه مي خواهيد

يک هدف مشخص، واقعي،خاص و قابل اندازه گيري با زمان تحقق است. اما هدف غير مشخص و غير شفاف اصولاً هدف نيست. يک خيال است که در هوا شناور است. اشخاصي که هدفهاي شفاف و روشن دارند، کساني که دقيقاً مي دانند چه مي خواهند، شرايطشان متفاوت از کساني است که صرفاً اميدوارند و
مي خواهند به جايي برسند.
اشخاص اغلب در همايشها به من مراجعه مي کنند و مي پرسند هدفشان چه بايد باشد. در جوابشان مي گويم تنها آنها هستند که مي توانند تصميم بگيرند. شگفت انگيز است که بسياري از آنها مي گويند هدف گذاري برايشان بسيار دشوار است و من هم با آنها موافقم. دشوار است، اما در ضمن ضروري است. با داشتن هدفهاي روشن هر کاري را که بخواهيد، مي توانيد انجام بدهيد. بدون هدف گذاري تقريباً هيچ کاري نمي توانيد انجام بدهيد.
يکي از دلايل اصلي ناکامي اشخاص در زندگي اين است که آنها بخش قابل ملاحظه اي از اوقات خود را صرف کارهايي مي کنند که يا کم ارزش است، و يا به طور کلي فاقد ارزش مي باشد. و دليل اينکه اين همه وقت صرف مي کنند اين است که در واقع نمي دانند در زندگي دنبال چه مي گردند. وقتي هدفهاي روشن داشته باشيد، توانايي شما در مديريت بر زمان تا حدود زياد بهبود مي يابد.

از زمان خود به درستي استفاده کنيد

براي اينکه بدانيد آيا از زمان به درستي استفاده مي کنيد از خود بپرسيد:«آيا اين مرا در راستاي تحقق يکي از هدفهايم سوق مي دهد؟» اگر اين فعاليت به شما کمک مي کند که به هدفي که براي خود تدارک ديده ايد برسيد، از زمان خود استفاده درست مي کنيد. اگر غير از اين باشد، از زمان خود به درستي استفاده نمي کنيد.
وقتي عادت کنيد که تنها کارهايي را انجام بدهيد که شما را به جانب هدفتان هدايت کند، زندگي تان متحول مي شود. نتايجتان بهتر مي شود. ديري نمي گذرد که مي بينيد در جانب تحقق خواسته هاي خود در حرکتيد.
وقتي هدف روشني براي خود در نظر مي گيريد و دقيقاً مي دانيد که چه مي خواهيد، از دست زدن به هر اقدامي که شما را به هدفتان نمي رساند خودداري مي ورزيد. فرصتي برايتان باقي نمي ماند که آن را صرف انجام دادن کارهايي
بکنيد که شما را در تحقق خواسته هايتان ياري نمي کند. کمتر تلويزيون تماشا مي کنيد. کمتر به راديو گوش مي دهيد.و اگر قرار است که روزنامه بخوانيد، به سرعت اين کار را انجام مي دهيد. دوستان و فعاليتهاي خود را به دقت انتخاب مي کنيد. تنها با کساني صرف وقت مي کنيد که از مصاحبت با آنها لذت مي بريد، با کساني معاشرت مي کنيد که بتوانيد از آنها مطلبي بياموزيد. و سرانجام به اين گفته قديمي توجه کنيد:«اگر نمي دانيد به کجا مي رويد، از هر راهي که برويد فرقي نمي کند.»

اقدام دوم: هدفهايتان را مکتوب کنيد

هدفهايتان را روي کاغذ بنويسيد. ميان مغز و دست شما اتفاق فوق العاده اي مي افتد. وقتي قلم و کاغذي برمي داريد و هدفهايتان را مکتوب مي کنيد، هم زمان قوانين انتظارات، جذابيت و همخواني را فعال مي سازيد. به اين باور مي رسيد که مي توانيد به هدفهاي خود دست پيدا کنيد. مکتوب کردن هدفها بر عزم و اراده شما مي افزايد تا هر اقدامي را که براي دستيابي به هدفهايتان ضرورت دارد، انجام بدهيد.
وقتي هدفهايتان را مکتوب مي کنيد، با سرعتي معجزه آسا به آنچه مي خواهيد دست پيدا مي کنيد. با نوشتن هدفهايتان، احتمال دستيابي به آنها 10 برابر مي شودـ به 1000 درصد مي رسد.

اقدام سوم:مايل باشيد که بهاي کار را بپردازيد

مشخص کنيد براي دستيابي به هدفتان چه بهايي را بايد پرداخت کنيد. فهرستي از همه کارهايي که بايد انجام دهيد تهيه کنيد.
آيا همه روزه بايد کارتان را کمي زودتر آغاز کنيد؟ کمي بيشتر تلاش کنيد؟ کمي بيشتر پشت ميزتان باقي بمانيد؟ اينها را يادداشت کنيد.آيا بايد بر ميزان آموزشها و مهارتهاي خود بيفزاييد؟ آيا بايد در دوره هاي آموزشي ثبت نام کنيد؟
اينها را هم يادداشت کنيد. آيا بايد شغل، صنعت و يا حرفه تان را تغيير بدهيد؟ يادداشت کنيد.
قانون علت و معلول يکي از قوانين مهم و آهنين عالم هستي است. براي آنچه مي خواهيد بايد بهايي بپردازيد. اين بها را بايد از قبل و به طور کامل بپردازيد. قانون کاشت و برداشت، قانون برداشت و کاشت نيست. بايد قبل از برداشت، بکاريد.
وقتي تمايل داشته باشيد هر کاري را که لازم است انجام بدهيد، هر قيمتي را که لازم است بپردازيد، تا هر جا که لازم است برويد و هر از خود گذشتگي را که لازم است انجام بدهيد، نشان مي دهيد که براي دسترسي به هدفتان از آمادگي لازم برخورداريد.

اقدام چهارم: برنامه دقيق و مفصلي بريزيد

برنامه اي به شکل مکتوب تهيه کنيد. به خاطر داشته باشيد که توانايي تهيه فهرست هدفها به طور مکتوب و برنامه ريزي براي تحقق آنها مهارت بسيار مهمي براي رسيدن به موفقيت است. براي تهيه برنامه بايد فهرستي از آنچه به ذهنتان مي رسيد به منظور انجام دادن کارها براي رسيدن به هدفهايتان تهيه کنيد. پس از آنکه اين فهرست را تهيه کرديد، مي توانيد مواردي را که بعداً به ذهنتان مي رسد، به آن بيفزاييد.
مي توانيد در تهيه اين فهرست رعايت اولويتها را بکنيد. کدام کار است که براي دستيابي به هدفهايتان بايد آن را قبل از بقيه انجام بدهيد؟ کدام کارها را بايد ابتدا و قبل از کارهاي ديگر انجام بدهيد؟ کدام کارها انجام شدنشان منوط به انجام شدن بعضي از کارهاي ديگر است؟
تهيه برنامه اي براي عمل و اقدام در حکم فراهم آمدن مسيري است که روي آن بتوانيد بدويد. اين گونه ميزان باور و اعتقاد شما براي رسيدن به هدف افزايش مي يابد. به تدريج، متقاعد مي شويد که دستيابي به هدفهايتان امکان پذير است.
کم کم امکانات و احتمالاتي را متوجه مي شويد که در صورت نبود يک برنامه مکتوب هرگز آنها را متوجه نمي شديد.

اقدام پنجم: برنامه را به اجرا بگذاريد

براي تحقق هدفتان دست به کار شويد و کاري را که لازم است، صورت بدهيد پس از آنکه هدفي را مشخص نموديد و آن را مکتوب کرديد، وقتي مصمم شديد بهايي را که لازم است بپردازيد، بايد بلافاصله اقدامي صورت دهيد. حتي اگر اين کار برقراري يک تماس تلفني يا کسب يک اطلاعات باشد، آن را انجام دهيد.
تا زماني که کار مشخصي صورت ندهيد، صرفاً يک تمرين لذت بخش انجام داده ايد. انگار که در خيال شده ايد. سوييچ اتومبيلتان را در جا سوييچي قرار داده ايد، اما هنوز آن را نگردانيده ايد.

اقدام ششم: همه روزه کاري صورت دهيد

همه روزه کاري صورت دهيد تا شما را به جانب مهم ترين هدفي که داريد به حرکت درآورد. اين يک اصل مهم است که به شما نيرو مي دهد. براي اينکه انگيزه لازم را پيدا کنيد، بايد همه روزه کاري صورت دهيد.

اقدام هفتم: هرگز تسليم نشويد

پيشاپيش تصميم بگيريد که هرگز تا نرسيدن به هدف خود دست از تلاش برنداريد.بدون توجه به اينکه با چه موانع و مشکلاتي رو به رو مي شويد، مصمم شويد که پيوسته کاري صورت دهيد تا به موفقيت که دنبال آن هستيد، برسيد. وقتي از قبل تصميم مي گيريد و مصمم مي شويد که کاري صورت دهيد، به يک حاشيه امنيت رواني مي رسيد. اين گونه وقتي مشکلاتي بروز مي کنند، به لحاظ ذهني از آمادگي اي برخورداريد که به جاي تسليم شدن، به کارهايي که بايد بکنيد ادمه بدهيد تا به موفقيت تضمين شده اي دست يابيد.

اسرار ميليونرهاي خودساخته

اگر هدف شما کسب درآمد است، بدانيد اغلب کساني که در حال حاضر پولدار هستند، بدون پول شروع کردند و يا حتي به شدت مديون بودند. تقريباً تمامي کساني که امروز در رأس قرار گرفته اند، زماني در قعر بودند. تقريباً تمامي کساني که در جلوي صف ايستاده اند، زماني در انتهاي صف بودند. تقريباً تمامي کساني که امروز ثروتمند هستند، زماني فقير بودند.
اغلب ميليونرها، خودساخته هستند و به عبارت ديگر، با هيچ شروع کردند و راهشان را به سمت بالا هموار نمودند. دنياي ما در حال حاضر بيش از 300 ميلياردر و مولتي ميلياردر دارد. بسياري از آنها از صفر شروع کردند،و با تغيير دادن فکرشان، توانمنديهاي درون خود را آزاد کردند تا به نتايج مالي فوق العاده زيادي دست پيدا کنند. اين را هم بدانيد، هر کاري را که ديگران در محدوده عقل و منطق انجام داده اند، شما هم مي توانيد انجام دهيد. راستي هدفهاي شما کدامند؟

قدرت تعهد

يکي از سخنان جالبي که شنيده ام از کوهنوردي به نام چارلز موري است
تا زماني که تعهد و عزم جزمي در ميان نباشد، هميشه امکان برگشتن و بي حاصل بودن وجود دارد. حقيقتي وجود دارد که جهل ناشي از آن ايده ها و برنامه هاي عالي و باشکوه را مي کشد و آن حقيقت اين است: به محض آنکه کسي متعهد مي شود، عنايت خداوند از در وارد مي شود. همه چيز به کمک شخص مي آيد. حوادث ناشناخته و غير مترقبه اي اتفاق مي افتند. کمک هاي طبيعي از راه مي رسند، چيزي که در خواب هم ديده نمي شدند.
بعد از آن، او به سخني از گوته اشاره مي کند:
آيا سخت کوش هستيد؟ از اين لحظه استفاده کنيد. هر کاري را که مي توانيد انجام دهيد، يا هر رؤيايي را که مي توانيد داشته باشيد،
شروع کنيد.
در شجاعت نبوغ، قدرت و اعجازي نهفته است.کافي است که دست به کار شويد تا ذهنتان رشد کند. شروع کنيد، ديري نمي گذرد که کار انجام مي شود.

تمرينات عملي

01 اگر بدانيد که صد درصد موفق مي شويد، کدام هدف بزرگ را براي خود در نظر مي گيريد؟
02 فهرست رؤيايي خود را تهيه کنيد. آنچه را که مي خواهيد، بنويسيد. فرض را بر اين بگذاريد که محدوديتي در کار نيست.
03 سبک و طرز زندگي عالي و بي کم و کاست خود را در نظر بگيريد. اگر به لحاظ مالي مستقل بوديد و مي توانستيد در هر نقطه اي که انتخاب مي کنيد به هر شکلي که مي خواهيد زندگي کنيد، چه چيزي را تغيير مي داديد؟
04 فهرستي از 10 هدفي را که مي خواهيد در سال آينده به آن دست يابيد، تهيه کنيد.از ميان اين اقلام، يک هدف را که از همه برايتان مهم تر است، در نظر بگيريد.اين هدف بايد از گونه اي باشد که بيشترين تأثير را بر زندگي شما بگذارد.
05 مهم ترين هدفتان را روي يک کاغذ جداگانه بنويسيد.اين هدف بايد قابل اندازه گيري باشد. زماني را براي تحقق آن در نظر بگيريد.
06 برنامه اي مکتوب براي دستيابي به اين هدف تهيه کنيد. فهرست همه کارهايي را که براي دستيابي به اين هدف مي توانيد انجام دهيد، تهيه کنيد.
07 بلافاصله برنامه را به اجرا بگذاريد.وقتي شروع کرديد، خودتان را عادت و نظم و ترتيبي بدهيد که همه روزه براي دستيابي به هدفتان کاري صورت دهيد.تا زماني که به هدف خود نرسيده ايد از پاي ننشينيد.
منبع:کتاب فکرتان را عوض کنيد تا زندگيتان تغيير کند